torsdag 4 juni 2009

Pinsam populism peppar populära pirater

Det är en tragisk dag för Socialdemokraterna. I och för sig är det inget jag gråter blod över, men det är ändå frapperande pinsamt att notera den populism som statsministerkandidaten (...) Mona Sahlin och hennes gelikar ägnar sig åt.

"Vi ska inte jaga ungdomar på nätet" konstaterade Sahlin i ett tal i Rinkeby i dag och helt plötsligt, sisådär lämpligt fyra dagar före valet till Europaparlamentet, gör Sveriges just nu största parti en helomvändning och byter åsikt i fildelningsfrågan. Det är så otroligt populistiskt att jag snudd på kräks. Skämmes, tamigfan. Heter vår statsminister Mona Sahlin om drygt ett år? Jo, jag tackar jag...

Ett stort tack går i dag ut till "PR-genierna" i Piratpartiet som har lyft de viktiga frågorna och dessutom har gjort det så pass framgångsrikt att betongjättarna kovänder i integritetsfrågan.

Jag är tämligen övertygad om att Piratpartiet kommer att hamna på mellan 10 och 15 procent i valet och antagligen bli tredje största parti. Anledningen är att de klassiska opinionsundersökningarna (så vitt jag vet) fortfarande bara baserar sig på samtal till fasta telefoner. PP:s bevisligen unga väljarkår är i mina ögon klart underrepresenterad i denna kategori och därför drar jag slutsatsen att partiet kommer att lyckas bra mycket bättre i själva valet. För ja, jag tror att PP-sympatisörer orkar ta sig till valurnorna på söndag, precis som vi folkpartister. Vi bryr oss.

Förhoppningsvis kan därmed även Folkpartiet hålla sig på dessa nivåer och Olle Schmidt också hålla sig kvar i Europaparlamentet. Det förtjänar både Olle och integriteten.

För övrigt håller jag nu på att sätta mig in i bloggosfärens indexeringsverktyg, exempelvis att min blogg baseras i Ekebergbloggkartan.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar