söndag 14 juni 2009

Folkpartiets framgångar fortsätter fast frågorna förändras framöver


De folkpartistiska framgångsvindarna fortsätter i opinionsundersökningarna efter valet och det är naturligtvis glädjande, även om man som alltid ska lägga begränsad kraft på just sådana. Ändå är det intressant att FP är det enda "etablerade" partiet som över huvud taget går framåt i Sifos undersökning i SvD (förutom KD och SD på +0,1). Piratpartiet får 2,7 av de övriga procenten och jag hoppas att de fortsätter sin starka kampanj och kan "sno" SD:s uppmärksamhet och röster även i valet 2010.

Det är också värt att notera att skillnaden mellan "blocken" är i princip noll. Det tror jag kommer att göra att valrörelsen startar ännu tidigare inför dessa val, antagligen mer eller mindre redan efter sommarens semestrar.

Vilka frågor blir viktigast? Förutom regeringsdugligheten blir det naturligtvis jobb (igen), och integritet (inte "fildelning") som blir framstående. För egen del hoppas jag även att FP lyckas skjuta fram utbildningsfrågorna (som alltid är viktiga) och jag själv har ambitionen att föra fram landsbygdsaspekten som mer eller mindre har försvunnit helt i finanskrisens spår. Där finns det mycket att vinna, inte minst lokalt borde det kunna ge effekt. Frågan berör mig.

Nu: frukost och därefter jobbmöten. Fyra dagar kvar, sedan semester...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar