söndag 19 juli 2009

Få finner finansieringen för fruktad flunsa

Svininfluensan (eller A1/H... N.. 1... ja, nånting som den mer korrekt kallas) sprider sig över världen och uppmärksamheten är smått löjlig i mitt tycke. Naturligtvis ska man vara medveten och föreberedd, men hysterin och rubrikerna som stundtals sprider sig känns obefogad.

Informationslinjer är "nedringda" (350 samtal per dag... skulle det vara något? Välkommen till en riktig kundtjänst...) och diskussionerna går heta kring hur massvaccinationen ska finansieras. Kommun, landsting eller stat? Frågan är invecklad, men i mina ögon känns staten som det mest naturliga även om det naturligtvis måste finansieras på lämpligt sätt. Regeringen har ansvaret och bör också ta ansvaret för att finna lämplig finansiering.

Foto: SXC.hu

Pengar kommer nämligen inte ur tomma intet, som det rödgröna alternativets "mer åt alla"-mentalitet verkar bygga på, jag har utan framgång letat efter besked om var pengarna i deras konkreta uttalande ska tas. Hjälp mig gärna i letandet.

I övrigt börjar jag i morgon att jobba igen efter semestern och det ska blir riktigt roligt att komma tillbaka igen. Det känns minst sagt skönt att dels ha ett arbete och dessutom ett sådant som jag stortrivs med. Tänk om alla kunde ha det så...

Annars börjar nu också kampanjandet inför nästa allmänna val inledas på allvar, bland annat har min riksdagskandiderande partikollega Mathias Sundin börjat knacka dörr (målet är 10 000 dörrar före valet, svenskt rekord) och videoblogga. Eftersom våra åsikter i stora drag överensstämmer inom många områden (dock inte alla) kommer jag att stötta ohonom i kampanjen på olika sätt och förhoppningsvis lära mig en hel del på vägen, samtidigt som jag själv kommer att engagera mig djupare på det lokala planet här i Mjölby. De frågor jag har funderat mest kring rör landsbygden och jag tror också att det finns ett stort intresse för dem i partiet och hos invånarna. Min vision är inte oväntat en plats i kommunfullmäktige, men hur och när det i så fall blir av återstår att se.

Ett minst sagt spännande arbete väntar, även utanför arbetet.

Apropå kampanjande och det kommande valet presenterar Aftonbladet/United Minds (fotot till höger) en ny opinionsundersökning där både Piratpartiet och Sverigedemokraterna hamnar över spärren på fyra procent, vilket hastigt och lustigt ger nio partier i Riksdagen vid ett sådant valutfall. Det är i varje fall ganska intressant att läsa partirepresentanternas kommentarer (förutom tråk-S som inte kommenterar alls), eftersom ingen av dem noterar det som jag tycker är den kanske viktigaste faktorn - att undersökningen är genomförd via Internet.

På samma sätt som "klassiska" telefonundersökningar som enbart baseras på fast telefoni missar stora delar av väljarkåren gör dessa internetbaserade diton precis samma sak, även om de missade grupperna är av olika karaktär. Denna undersökning överskattar antagligen både Piratpartiet och Sverigedemokraterna, samtidigt som Centern (4,5 %) Kristdemokraterna (får ändå 4,0 %) underskattas.

Att undersökningen dessutom görs mitt i semestertider gör den ännu mindre trovärdig i stort. Det gäller att ha med sig en stor nypa salt när man läser sånt här - och det säger jag inte nödvändigtvis bara för att FP backar i densamma...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar