måndag 6 juli 2009

Djup distans drabbar driftigt datorbarn

Ibland slås jag av djupare tankar än andra gånger, nästan lite smått av en uppenbarelse där min nuvarande existens och mitt liv svävar iväg i någon form av mycket större perspektiv. I dag när jag läste det spännande slutet på en bokserie slog det mig någonstans mitt i upplösningen hur sanslöst fantastiskt det är att jag ligger hemma i sängen, ute i skogen, och läser någonting som någon annan har klurat ut och förmedlat till omvärlden och eftervärlden.

Det ligger så oerhört mycket arbete och utveckling bakom det hela. Språket, alfabetet, papprets utveckling, boktryckarkonsten, massproduktionen, valutasystemet... det går att rabbla i oändlighet, men jag slogs som sagt av de här tankarna. Att bokstaven "E" fanns mitt framför näsan på mig blev helt plötsligt ett smärre mirakel.

Bara under min egen minimala livstid, sett ur det större perspektivet, har samhället förändrats rejält. När jag var liten under 80-talet fanns knappt datorer som ett ord i vanliga människors språk, det var nördarna och de tekniskt bevandrade som var bekanta med den framväxande världen. Än mindre visste folket något om mobiltelefoner - det var blott en våt dröm att utan svårighet kunna vara tillgänglig var som helst, dygnet runt. Snart är vi där - på gott och ont.

Internet var naturligtvis ännu mindre känt, men så småningom vaknade även den världen till liv... för det är ju onekligen ganska fantastiskt att jag kan få ut mina tankar utan varken svårighet eller större kostnad till potentiellt enormt många människor. Jag tror inte att visionärer som jämför Internets betydelse med tryckpressen överdriver, snarare tvärtom. Förändringen är bara påbörjad.

Det var dagens dos av eftertänksamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar