söndag 22 augusti 2010

Valpejl viktig värdemätare?

Jag har som riksdagskandidat fått vara med och svara på SVT:s och SR:s enkät som resulterat i sidan Valpejl. Några av frågorna var underligt ställda och knepiga att riktigt hitta ett svar på - och det var ett antal veckor sedan jag svarade.

När nu alla väljare kan testa sina åsikter via Valpejl var jag naturligtvis tvungen att göra det jag också. Resultatet blev "bra", eftersom jag är folkpartist...


Som synes är jag 85% folkpartist, med alliansvännerna strax efteråt. De jag enligt testet har minst gemensamt med är enligt Valpejl Piratpartiet och Vänsterpartiet, men gällande PP beror det sannolikt mest på att de inte tar ställning till så många frågor - i många frågor är vi nämligen överens. Vänsterpartiet däremot var ingen större överraskning. Att Moderaterna är mitt andrahandsalternativ är det heller inga konstigheter kring.

De frågor där jag skiljer mig från Folkpartiet i allmänhet är antagligen FRA (som jag vill riva upp) och tankar kring icke-kommersiell fildelning av kommersiellt material (som jag vill reformera på lämpligt sätt).

När det gäller enskilda kandidater då, vilka ska jag rösta på?


Topp 5 visade sig vara folkpartister - tack och lov jag själv i topp även om det "bara" var 91%. Som sagt, vissa frågor var konstiga och inte helt glasklara när det gäller svaret... God tvåa var min politiske vän Mathias Sundin och det var kanske inte heller så förvånande med tanke på att vi är överens i det mesta - utom när det gäller kamphundsförbud. Jag är helt emot ett sådant. Trots det hoppas jag verkligen att Mathias kommer in i Riksdagen, självklart gärna tillsammans med ytterligare en person från Folkpartiet i Östergötland så att vi fördubblar antalet platser!

Även namn tre, fyra och fem var folkpartister som jag känner, kanske föga förvånande. Det känns bra att finnas i en sådan skara, jag har uppenbarligen hittat rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar