lördag 21 augusti 2010

Lyckad ledig lördag

Jag måste bara inleda kvällens blogginlägg med att spinna vidare kring ärendet rättsröta. Under dagen har tidningar och nyheter frodats i att Wikileaks grundare Julian Assange varit anhållen i sin frånvaro för våldtäkt och ofredande. Konspirationsteoretikerna vaknade omgående till liv - och det verkar nästan som att de har fått rätt den här gången. Det finns med största sannolikhet mycket starka (främst amerikanska?) krafter som vill få bort Wikileaks. Med alla medel.

Tack och lov lever vi än så länge i ett land där man är oskyldig tills motsatsen bevisats, även om medier och bloggare inte alltid lever efter den principen. Och visst ja, inte vissa statsministerkandidater heller... Åklagarmyndigheten har nu i kväll hävt anhållan, men i Mona Sahlins Sverige hade Assange kanske redan varit utkastad. Utan anledning, utan rättegång.

Den som tycker att det här är smutskastning av Sahlin är naturligtvis i sin fulla rätt att tycka det, men i mina ögon är hennes agerande tyvärr värt att ta upp. Jag vill inte ha ett samhälle där principen om oskyldig tills motsatsen bevisats åsidosätts.

Artiklar: DN om misstankarna, DN om icke-misstankarna, SvD om icke-misstankarna


I övrigt har jag haft en ledig lördag - en produktiv sådan. Förutom att hjälpa till med att bygga på stallet (bilden ovan) har jag bland annat hunnit med att laga ett tiotal matlådor, läsa en halv biografi av Per-Olof Ahl (grundaren av KappAhl, bördig från Mjölby) och bekantat mig ännu mer med min nya MacBook Pro.

Den sistnämnda är väldigt trevlig att handskas med, men framför allt vissa "ändringar" (jämfört med PC så klart) är för mig helt obegripliga och gör programmering mer otympligt. Men men, det är väl en vanesak också...

Nu är det snart dags att bege sig mot sängen och lite mer läsning, innan morgondagen tar vid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar