torsdag 2 april 2009

Stolpskott, aprilskämt och storebrorssamhället

Har en "ledig" dag i dag, vilket innebär skrivande av ett antal artiklar till Linköpings-Posten, faktureringsarbete och framtagande av budget för de kommande månaderna. Men, jag klagar inte - tvärtom, jag stortrivs! Gårdagen var omväxlande med först lite tekniskt jobb, därefter en tripp österut till Åtvidaberg och reportage om ÅFF, och till sist en tripp åt andra hållet - Jönköping och SM-final 1 i hockeyn.

Nu på morgonen läser jag på IDG att andra drar precis samma slutsatser som jag om "bredbandsavdraget", det vill säga att det blir ytterst marginellt i nuvarande form. Mycket tråkigt och ogenomtänkt, ska man få fart på både utbyggnad och arbetsmarknad krävs mer.

I går var det som bekant första april och skämten trillade in runt om i landet. Bäst i hockeyvärlden var i mina ögon NWT:s TV-inslag och vårt eget kinesiska TV-avtal.

Bästa "skämtet" i övrigt var införandet av IPRED. Ibland överträffar verkligheten onekligen fantasin. Nu har problematiken kring de öppna, trådlösa nätverken börjat uppmärksammas. Hallå? Vad är problemet med att lyssna tidigare? Man upphör aldrig att förvånas.

Jag har full förståelse för att exempelvis bibliotek vill ha koll på vem som surfar på deras nät och det finns också logiska kopplingar till exempelvis lånekort som identifikation, men samtidigt skapar det problem med den uppskattade gästvänligheten som turister och besökare upplever med ett helt öppet nät. Nåväl, det går att lösa smidigt det också om man bara vill.

Det stora problemet är privatpersoners egna öppna nät, som det nu höjs röster om att förbjuda eftersom varje individs handlingar inte kan spåras. Fullständigt vansinne. Vart är vi egentligen på väg? Har inte antipirater och politiker läst George Orwell och 1984?

Nätsurfare ska minsann övervakas in i minsta detalj, men diverse andra fifflare och bonusmiljardärer får göra hur som helst. Perspektiv, någon? Det är inte undra på att folk revolterar och skapar massiva öppna nätverk under namnet "Ipredia" och liknande. Själv erbjuder jag glatt mina gäster ett öppet nät vid namn "Skogsberg", om de nu vill dela på mina 0,3 Mbit/s med hög latency...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar