torsdag 30 april 2009

Underskatta inte Piratpartiet!

Just nu sitter jag och kikar på Sverige-Ryssland i hockey-VM samtidigt som jag surfar runt och läser på olika hemsidor och i olika bloggar. Bland annat noterar jag att Piratpartiet går rejält framåt och får över fem procent i en opinionsundersökning (DN) - och det är faktiskt med glädje jag noterar det.

Frågorna om integritet, rättssäkerhet och Internets framtid behöver tyvärr uppmärksamheten, i och med att betonghäckarna (ja, till största delen är det precis sådana det handlar om) i de "klassiska" partierna inte förstår sig på problematiken. De inser inte den inneboende kraften i ett nätverk som Internet och det enorma resultat som kan nås om människor går samman på ett snabbare och mer koordinerat sätt än någonsin. De inser inte att det inte går att stoppa det som har påbörjats och begriper inte att Internet är så mycket mer än bara ett datanät. Internet är makt, gemenskap, frustration, glädje, potential och mycket annat i ett paket.

Det har varit dags att vakna under ett bra tag nu - och det har jag och många andra både påpekat och debatterat på många olika håll. Dessvärre har etablissemanget inte lyssnat, utan i stället valt att ta den till synes enkla vägen. Problemet är bara att det skapas ännu fler problem med FRA-lagen, IPRED, ACTA, telekomdirektivet etc. Värre problem.

Det är också fascinerande att se att Piratpartiets tillväxt och framgångar viftas bort med en gäspning av de etablerade krafterna. "Piratpartiet kommer inte att passa in i EU-parlamentet", "Man måste se Piratpartiets framgång i kölvattnet av det stora mediefokuset på Pirate Bay-målet och telekompaketet i EU-parlamentet", "Ungdomar och Piratpartiet går bra ihop" kommenteras det (DN). Delar av det stämmer säkert, men vad har det med saken att göra? Piratpartiet växer av en anledning - och det är att övriga partier inte hänger med i verklighetens utveckling inom IT-området. När hela partiet dessutom bygger på ideellt engagemang och kreativa idéer från fotfolket - då kan det bli något riktigt stort av det hela. Underskatta inte Piratpartiet.

Vissa politiker börjar ändra sig i frågan om IPRED (Newsmill) men att komma och säga "oj då, rättssäkerheten var visst ett problem" i det här läget känns enbart som kappvänderi. Som flera har kommenterat inlägget med - var var du innan lagförslaget klubbades igenom? Polerade partipiskan?

Nej, då lägger jag hellre större vikt vid den icke fildelande matematikern Samuel Siléns inlägg (Newsmill):

[...] alla andra partier helt uppenbart är beredda att införa sinnessjukt oproportionerligt repressiva lagar och kontroller för att en ganska oväsentlig näring (nöjesindustrin) under några år till skall kunna klamra sig fast vid en fullständigt obsolet och förlegad affärsmodell. [...]

Jag önskar att mitt eget parti Folkpartiet hade varit betydligt mer framåtsträvande och klarsynta inom det här området - som liberaler i mina ögon borde vara - men i brist på det ser jag gärna att Piratpartiet växer sig starka. Förhoppningsvis kommer partiet inte att behövas på samma sätt om ett antal år, men tills dess önskar jag lycka till. Tyvärr.

För sakens skull ska jag väl tillägga att det inte handlar om "pöbelvälde", "gratis är gott", "fri fildelning" eller annat för min egen del - det handlar om integritet, rättssäkerhet och proportionalitet i första hand. Dessa frågor måste lyftas fram och inte viftas bort för att etablissemanget och de stora ekonomiska krafterna kräver annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar