lördag 18 september 2010

Valdag. Viktigt välja vinnare? Vurma värdegrund!

I morgon är det 19 september och dags för tre olika val. Mängder av sakfrågor har diskuterats till höger och vänster (och i mitten) under dagar, veckor och månader.

Det är inte underligt att folk är förvirrade. Socialdemokraternas tänkte statsminister står och säger "vi har ingenting emot att sänka skatter" samtidigt som Moderaterna kallar sig "Sveriges enda arbetareparti"... Kommunister och miljökramare samarbetar. HBT-skeptiker och liberaler samarbetar. Ett öppet främlingsfientligt parti kan vara på väg in i riksdagen. Sverige är inte riktigt i ordning...

Just därför känner jag mig trygg i Folkpartiet. Jag känner mig trygg med liberalismen som rättesnöre - och mer konkret socialliberalismen. Jag tror på individen och dennes rätt att få bestämma över sitt eget liv, samtidigt som jag värnar om de som behöver stöd och hjälp. Det finns ingen motsättning mellan de två delarna, tvärtom.

Många svenskar kallar sig liberala, men det är långt ifrån alla som röstar liberalt. Därför är min uppmaning till dig som läser det här att tänka till - var står du ideologiskt? Röstar du enligt det? Borde du rösta enligt det?

I morgon är det den 19 september. Har du inte förtidsröstat, så gå och rösta! Rösta på en ideologi som passar dig! Kanske är det liberalismen, men det kan jag bara hoppas på.

Huvudsaken är ändå att du går och röstar. Tack för ordet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar