torsdag 23 september 2010

Positiv paus passar potentiell politiker

Just nu har jag en liten "sovmorgon" och är hemma några extra timmar under förmiddagen, innan jag via blodgivning i Mjölby beger mig in till jobbet i Linköping. Frukost väntar nu, därefter en välbehövlig hundpromenad!

Som valresultatet ser ut kommer jag alltså in i kommunfullmäktige och det glädjer naturligtvis. Hur styret kommer se ut är dock fortfarande högst oklart och det är mycket upp till Miljöpartiet.

- Alliansen, SPI och Miljöpartiet: 23 mandat av totalt 45, alltså en stabil majoritet.
- S+V+Miljöpartiet: 22 mandat av totalt 45, alltså en minoritet och högst instabil.

Om endast S, V och MP anser sig kunna styra kommunen får de göra det med passivt stöd av Sverigedemokraterna, vilket inte är särskilt troligt generellt och inte heller någonting som de vill göra. Att spräcka Alliansen är inte heller något alternativ.

Nog för att jag är partisk, men visst är det första alternativet betydligt bättre? Dessutom behöver Alliansen skärpa till sin miljöpolitik och där tror jag att Miljöpartiet kan vara ett positivt bidrag - inte minst lokalt.

Mer läsning: Corren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar