söndag 12 september 2010

Takläggare traskar tryggt, tar tillfälle till tyckande

Jag, min fru (jag börjar vänja mig vid att säga det nu efter tre månader som gift) och våra två största fyrfota vänner har precis kommit in från duggregnet efter att ha "avslutat" den första delen av läggning av takpannor på det blivande stalltaket. Det var skönt att göra någonting fysiskt också denna dag, utöver diverse andra saker som skulle göras med både politik och privatliv.

Gårdagens dag på travet (läs mer här) i Mantorp är avklarad, med bravur. Det kändes som att oväntat många själva tog kontakt med oss för att prata politik på ett eller annat sätt och det är självklart hoppfullt. Det är också nyttigt för mig, i min första valrörelse.

Annars är det som vanligt mängder av positiva opinionsundersökningar som strömmar in och den ena förklaringen efter den andra dyker upp till varför det ser ut som det gör, eller inte. Ett argument som jag har svårt att förstå från oppositionen är att valrörelsen handlat om "fel saker". Är det inte i så fall bara ett erkännande av deras eget misslyckande?

Eller kan det till och med vara så att folk prioriterar andra saker än Sahlin, Ohly och Wetterstrand (och så Eriksson, ja...)? Väljarna kanske vill bestämma över sina egna liv, väljarna kanske tror att Alliansen har en bättre politik för jobb och välfärd, väljarna kanske helt enkelt vill fortsätta i fyra år till med regeringens politik?

Ibland är svaret enkelt. Ibland är svaret svårt. Efter valet den 19 september får vi hur som helst facit på hur väljarna har röstat. En vecka kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar