måndag 6 september 2010

Prioritera populära pendeltåg

Jag har nyss kommit in efter att ha tagit en nypa luft och njutit av sval kvällsluft tillsammans med en trio fyrfota vänner. Innan dess har jag bland annat jobbat och trängts med ett stort antal andra människor på ett överfullt pendeltåg. Ett tåg i morse var nämligen inställt och det fick smått kaosartade effekter för det efterföljande.


Det är ett bra tecken för mig som gillar Östgötatrafikens pendeltåg, eftersom det visar på att väldigt många människor använder dem. Därför är jag, och många med mig, nu oroliga för de försämringar som väntas i tidtabellerna. Just regelbundenheten för pendeltågen är en stor fördel för regionen på många olika sätt, exempelvis miljön och arbetsmarknaden.

Därför har jag skrivit under protestlistan hos Östgötatrafiken, som samlade nästan 8 000 namn på kort tid. Jag hörde dessutom diskussioner om det på just pendeltåget i eftermiddags, där människor aktivt tog ställning och hade skrivit på listan. Folk bryr sig!

Det är nu annars mindre än två veckor kvar till valet och temperaturen höjs allt mer. Det är bra, men samtidigt önskar jag att de politiska diskussionerna fick ta mer plats även mellan valrörelser. Det blir ärligt talat alldeles för intensivt nu i slutskedet och jag tror att människor skulle ta mer välgrundade beslut om frågorna kunde få större uppmärksamhet oftare i stället för "bara" de sista veckorna före stora val.

Just nu lyssnar jag för övrigt på skoldebatten i SVT, men jag vet tyvärr inte om den ger så värst mycket...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar