tisdag 23 mars 2010

Omröstning och omskolning

Det är på dagen 30 år sedan Sveriges befolkning genomförde en folkomröstning om kärnkraftens vara eller inte vara. För 30 år sedan var jag inte född.

Visst tusan är det naturligt att jag trots det i dag, sisådär 29 år och åtta månader efter min födsel, ska kunna ha en åsikt om och inflytande i frågan om kärnkraften. Tack och lov är det också så att i princip alla har övergett den i dag meningslösa visionen om kärnkraftsnedläggning senast 2010.

Först vill jag klargöra att jag inte tycker om kärnkraften som sådan. Det finns uppenbara problem med brytning, drift och avfall. Det vore rent utsagt korkat att förneka.

Problemet är att jag inte ser något rimligt alternativ i dagens läge. Sverige är på tok för elberoende för att kunna stänga av kärnkraftverken. Vattenkraften ska inte byggas ut, de älvar vi har kvar ska bevaras. Olje- och kolkraftverk ids jag inte ens kommentera. Vindkraften är ett intressant tillskott, men opålitlig och orealistisk som ersättare. Vågkraft och solkraft är andra energikällor som kommer att bli intressanta i framtiden - men är det inte i dag.

Alltså finns inget alternativ. Även om den sparade kilowattimmen är den bästa kilowattimmen är det direkt nödvändigt för Sverige att ha kärnkraften. Därför är det mycket glädjande att Folkpartiet och Alliansen är överens om den frågan.

Forsmark 2 Forsmark 2, en gammal vän. Foto: Tommy Halvarsson

Jag har ändå förståelse för att vissa centerpartister lider svåra kval när det väl kommer till omröstning. Jag förstår deras vånda. Det jag däremot inte förstår är den tidigare moderate riksdagsmannen Göran Thingvall som på ren djävulskap röstar emot förslaget. Väx upp.

Mer läsning kring kärnkraften: SvD, DN, Seved Monke, Per Ankersjö, Kent Persson, Mark Klamberg, Christer Sörliden, Dick Erixon, Fredrik Antonsson, Rasmus Jonlund, Niklas Odelberg, Mikael Ståldal.

En annan i högsta grad intressant fråga som lyfts i dag är den om den nya skollagen, som nu skickas till Riksdagen för beslut (SvD). Dessutom är justitieminister Beatrice Ask (M) ute i fortsatt blåsväder och för en gångs skull är jag helt överens med Thomas Bodström (S). Läs mer hos bland annat SvD och Liberati (här också).

I kväll är det också kommunfullmäktige här i Mjölby och jag tänker närvara. Nu blir det lite mer skrivande, å jobbets vägnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar