söndag 14 mars 2010

Lycklig lokal liberal ledarskribent lapade lärdomar

Som jag precis skrivit översiktligt om i Folkpartiets Mjölbyblogg är jag och mina lokala partikamrater just hemkomna från Västerås. Det var en riktigt lyckad helg där jag har försökt att insupa så mycket inspiration som möjligt - och det har inte direkt varit svårt.


Att bara lyssna på en allt mer vältalig och bekväm Jan Björklund (bilden ovan) känns tryggt. Jag har väldigt svårt att tänka mig att ett parti kan passa mycket bättre än Folkpartiet passar mig. Visst finns det små skillnader i nyanser här och där, men i det stora hela känns det "yes". Jag kan stå för partiets politik och det är naturligtvis en oerhörd trygghet att falla tillbaka på i en valrörelse.

Rent konkret har jag fått lite tips om hur jag kan bidra och förbättra mitt eget bloggande. Twitter är jag fortfarande skeptisk till, men de som känner för att använda det är naturligtvis varmt välkomna att göra det! Vi är alla olika, tack och lov.

Det sista seminariet handlade om personval. Mathias Sundin (bilden nedan) var en av talarna, och som bekant stöder jag honom så gott jag kan i hans kampanj med foto och annat. Vi fick bland annat se ett smakprov på den senaste filmen från Youtube, som har ett allvarligt och bra budskap. Dessutom fick vi tjuvkika på den tredje och kommande filmen, som kändes bra den också - om än förbättringsbar. Jag hoppas de tar till sig mitt lilla tips, det återstår att se... ;)


Om du som liberal östgöte nu av någon underlig anledning inte kryssar mig i riksdagsvalet 2010 är min rekommendation att kryssa Mathias. Även om vi har våra trätofrågor är han en person jag tror mycket på i dessa sammanhang!

Själv har jag också börjat fila på min egen kampanj, som naturligtvis ska fortsätta att bedrivas. De två huvudfrågorna är som bekant en levande landsbygd och medborgarrätt. Jag har kommit fram till några underpunkter, men kommer att fortsätta fundera och tar så klart gärna emot förslag på fler! En fundering är till exempel om jag ska använda "medborgarrätt" eller det vanligare "integritet"?

En levande landsbygd
- Infrastruktur (vägar, bussar, bredband)
- Företagande (skattefrågor, bolagsformer, regler och kontroller)

Medborgarrätt (Integritet?)
- FRA, IPRED, ACTA och andra mer eller mindre vansinniga förkortningar
- Nakenscanning, drogtester etc

Som avslutning på detta kvällsinlägg tänkte jag kort redovisa mina senaste ledare i MVT:

- Entreprenörskap ger välfärd (om sommarlovsentreprenörer)
- Kvinnors arbete - en valfråga (om RUT)
- Lägger du din röst på ett helgon? (om att politiker inte måste vara perfekta)

På återhörande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar