onsdag 12 maj 2010

Kris kallar kappvändare

Krisen i Grekland är på väg att få många positiva effekter.

Min skepsis mot euron i ett så pass ooptimalt valutaområde som EU faktiskt är i dag baseras just på misstro mot politikers förmåga att ta det ansvar för finanserna som krävs.

När räntevapnet mer eller mindre helt desarmeras (eller ännu värre blir ett vapen riktat med mynningen åt fel håll) krävs mod och beslutsamhet hos de styrande politikerna för att nå balans och stabilitet. Det går tyvärr generellt inte ihop med populism och spenderbyxor som lockar väljare.

Att nu Tyskland och andra tunga euroländer verkligen börjar inse att det inte håller att missköta ekonomin år efter år är en oerhört viktig vändning i eurons historia. Ärligt talat har Greklands kris fått mig att se mer optimistiskt på framtiden inom det här området.

Raka motsatsen gäller för Mona Sahlin, som i populistisk anda ger dubbeltydiga besked och inte vågar stå upp för sin åsikt. Om detta skriver jag i kommande lördags ledare i MVT.

I övrigt finns nu Folkpartiet Mjölby på Facebook och det lokala valkampanjandet har inletts på Östgötatidningens hemsida. Där har jag, andra folkpartiklar och annat löst folk tagit ställning i ett antal frågor och även tackat ja till en egen blogg. Där kommer jag att publicera valda alster från olika källor, exempelvis denna blogg och Folkpartiets Mjölbyblogg. Det kommer antagligen också att bjudas på mer konkret debatt gentemot övriga kandidater från andra partier - om de vågar svara upp. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar