fredag 22 januari 2010

Saktmodiga SJ sölar

Jag läste precis på SVT:s text-tv (som fortfarande håller som media) att tågförseningarna i landet uppgick till 13 627 timmar i december månad. Det motsvarar ungefär 440 timmar per dag, alltså över 18 dagars försening per dag... Det var visst rekordmycket. No shit, Sherlock?

Att det vissa dagar inte går att åka tåg är bara att acceptera, men andra dagar verkar det helt orimligt. En kollega i journalistbranschen skulle ta tåget häromdagen, men det var inställt med anledning av att det var "snö på rälsen". No shit, Sherlock? Det är vinter, men inte direkt någon allmän snöstorm...

Apropå trafik och fordon har jag med intresse följt de senaste dagarnas debatt kring etanolens existensberättigande som fordonsbränsle. Jag är inte alls särskilt förtjust i tanken att ersätta odling av mat med fordonsbränsle när världen har stor matbrist som kommer att bli ännu värre. Nej, det lutar allt mer åt att mitt nästa bilinköp när trotjänaren Ådi pensioneras blir en biogasdriven bil. Även om det bränslet också har sina problem är det bästa kandidaten för mig just nu.

Haiti måste ju också nämnas, men jag har svårt att riktigt hitta ordet kring eländet där. Lidandet är obegripligt för mig som sitter i min lugna vrå i norr.

Nåväl, i kväll väntar ett avgörande i EM-handbollen på TV och i helgen blir det pluggande i massor. Skogsproduktion i fokus - ha en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar