lördag 16 januari 2010

Politisk pressekreterare presterar pinsamheter

Jag har varit minst sagt dålig på att blogga de senaste veckorna och nu krävs det skärpning, dags att sparka mig själv i arslet...

Skrämmande beteende av pressekreterare
Hur som helst finns det en del att ta upp och jag inleder med den kvällsläsning som fick mig att snudd på förfasas över vad det är för personer som lyckas nå betydande politiska positioner. Mer konkret handlar det nu om Magnus Ljungkvist, som tydligen arbetar som pressekreterare hos Socialdemokraterna. På Newsmill skriver han en raljerande och horribel "artikel" (eller är det satir?) om Edvard Unsgaards Facebook-kommentar där han berömmer möjligheten att med kort varsel kunna få avföring i trapphuset uppstädat en helgdag.

Till att börja med, visst är det en bra tjänst. Eller, varför skulle det inte vara det? Behöver jag en rörmokare anlitar jag en, behöver jag en läkare ser jag till att gå till en och behöver jag en städare ser jag till att en sådan kommer... Varför det skulle vara negativt får inte Ljungkvist fram, men lyckas visa sina förutfattade meningar och fördomar gång på gång.

- "ett städande proletariat", varför denna nedvärdering av nödvändiga städtjänster?
- "för en billig penning", vad är det som säger att det var billigt?
- "Betalar städföretaget skatt som de ska", vad är det som säger att någon skulle vara ohederlig för att denne har bra service och anställer människor av utländsk härkomst?
- "hade hon arbetstillstånd", varför ens ställa frågan? Vad har det med Unsgaard att göra? Vad har det med sakfrågan att göra?

Nog för att man kan förvänta sig fulknep inom politiken, men när ett sådant här beteende kommer från en pressekreterare i landets största parti blir jag smått mörkrädd. Ska han få ha ett stort inflytande över Sverige? Så f-n heller.

Att sociala medier är viktigt för en politiker kan väl i varje fall knappast ha undgått någon vid det här laget...

Nya ledare efter nyår
Nu till någonting roligare, mina egna alster i Motala & Vadstena Tidning. Den inledande är en globalt inriktad text om klimatförändringar, den andra handlade om direkt nödvändig utbyggnad av bredband på landsbygden och den tredje tog upp det välkomna avskaffandet av könskvoteringen i utbildningsväsendet.

- Var rädd om vår unika planet
- Landsbygdens framtid står på spel
- Positiv särbehandling är negativ

Boken kommer att dö, länge leve boken?
Jag läste häromdagen ett mycket tänkvärt inlägg hos Rick Falkvinge (PP) om den digitala bokens frammarsch och framtid. Visst är saker och ting dragna till sin spets, men det finns ändå klart intressanta tankar och argument för att boken i pappersform är på tillbakagång. Åtminstone inom vissa kretsar och tillämpningsområden.

...och till sist, lite konkret politik och Mjölby
Jag läste i kväll i Corren om utbyggnaden av Viringe industriområde i Mjölby, som förväntas få ytterligare ett antal hundra arbetstillfällen tack vare nyetableringar av bland annat Burger King, mAx och ett antal andra företag inom andra branscher. Dessutom är Sharpmans stora nybygge i närheten oerhört intressant och visar prov på invånarnas kreativitet och beslutsamhet. Heja!

I morgon söndag väntar ett styrelsemöte i lokalföreningen där det förhoppningsvis bland annat ska tas fram konkreta förslag på listor till kommun- och landstingsval inför kommande medlemsmöten. Det ska bli riktigt roligt att se!

Allra sist, åter igen ett läsvärt länktips: Den hälsosamme ekonomisten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar