onsdag 28 oktober 2009

Socialdemokratisk samling som syns

I dag inleddes Socialdemokraternas kongress på Älvsjömässan och SVT24 sände. Själv satt jag och jobbade här hemma framför datorn och hade förmånen att samtidigt kunna lyssna en del på Mona Sahlin och hennes bundsförvanter.

I öppningsanförandet var det egentligen två ord som stack ut: "jobb" och "Moderaterna". Det märktes tydligt vilka som är socialdemokratins största fiende enligt Mona - det är inte Alliansen, det är Moderaterna. Jag vet ärligt talat inte om jag tror att det är särskilt smart. Moderaterna är ett starkt "varumärke" vars sympatisörer många gånger är djupt rotade med, medan Allians för Sverige är ett relativt nytt begrepp som naggas i kanten då och då när viljorna går isär. Men, inte mig emot, Mona får gärna stånga huvudet blodigt som ett resultat av ett eget felbeslut.

Att jag som vanlig medborgare, och för den delen konkurrerande politiker, kan sitta hemma i min lugna vrå och följa partiers stora beslutande organ är positivt. Jag kikade häromdagen en del på Sverigedemokraternas motsvarighet som sändes i efterhand och blev stundtals förskräckt över innehållet. Tack för det, SVT - public service i sitt esse. Även om jag inte är helt förtjust i finansieringsformen med obligatorisk TV-avgift är dessa sändningar i sig ett starkt skäl för mig att betala densamma. I och för sig är det min fästmös namn som står på räkningarna till Radiotjänst i Kiruna (med förkortningen "rik"...) men sak samma.

I dag tänkte jag i varje fall tipsa om två bloggar som är helt olika varandra, men ändå oerhört läsvärda.

- Den ena tillhör "Calandrella", en 13-åring som är djupt engagerad i Piratpartiet och har ett anmärkningsvärt moget tankesätt, även om det ibland är aningen enkelspårigt. Det senaste inlägget om Demokrativerkstaden och inopererade mikrochip fick åtminstone mig fängslad med den tänkvärda läsningen från Sveriges framtid.

- Den andra är fundamentalt olik den första och tillhör "De hälsosamme ekonomisten" Mattias Lundbäck, moderat kandidat till landstinget i Stockholm. Hans förmåga att tillämpa ekonomiska begrepp och analyser på olika frågor fascinerar mig och inspirerar ännu mer till att bemöta åsiktsmotståndares argument och inlägg med sakliga, väl underbyggda argument.

Annars då? Tja, jobbet är extra hektiskt denna vecka som har fem speldagar av sju möjliga i Elitserien, men nästa vecka blir åtminstone aningen lugnare. Jag kanske till och med kan ta en helt ledig dag under landslagsuppehållet. Samtidigt njuter jag ju i fulla drag av arbetet!

Förra veckan blev det två ledare i MVT för min del, i och med den aktuella bokslutsdebatten. Den första handlade om ekonomin i Motala och lite däromkring, den andra handlade om allmänhetens frågestund i Motalas kommunfullmäktige. I kväll har jag skrivit kommande fredags ledare och ärendet den här gången är de ständigt högaktuella bluffakturorna och problem med tänkbara åtgärder mot dessa. Finn Bengtsson och min partikollega Karin Granbom Ellison lämnade för några veckor sedan in en tänkvärd motion.

Om en stund är det dags för True Blood. Ingen vidare bra serie, men på sitt eget sätt lite underhållande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar