tisdag 13 oktober 2009

Illegala intrång i IPRED-anda innebär inte IP-uppgifter!

I väntan på att laguppställningarna i kvällens match i Elitserien dyker upp sitter jag och äter min matlåda samtidigt som jag slösurfar lite på olika nyhetssidor. Bland annat noterar jag att Svea hovrätt har kommit med sin dom i IPRED-målet mot E-phone - och med ett korrekt utslag. Kors i taket, undrens tid är inte förbi... ;)

Nävars, så illa är det naturligtvis inte ställt med rättsväsendet, men ändå är det ett mycket välkommet besked som hovrätten lämnar. Den så kallade bevisning som har presenterats håller helt enkelt inte - dessutom är densamma framtagen med illegala metoder: dataintrång.

Det förvånande i negativ väg är ändå att rösterna i hovrätten slutade 2-2, med avgörande utslagsröst åt rätt håll. Två av ledamöterna ansåg alltså att bevisningen höll!? Låt mig klargöra min åsikt - en lösenordsskyddad FTP-server kan rimligtvis inte vara "tillgänglig för allmänheten". Någon rimlig röst däremot?

...tystnad...

Högsta domstolen nästa, något annat är inte rimligt att anta med den här bakgrunden, ett prejudikat vore onekligen nyttigt för rättsväsendet.

Nu har laguppställningarna börjat dyka upp så smått - dags att ta hand om dem och därefter åka till Folkungavallen för cupfinalen i damfotboll mellan Linköpings FC och Umeå IK. Det lär bli kallt, men långkalsongerna är på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar