söndag 20 september 2009

Kyrkovalets krånglande köer knappast krisartade

I dag var jag och fästmön i vallokalen i Dackeskolan i Mjölby och avlade våra fyra respektive röster. Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte till hundra procent är insatt i kyrkans beslutssystem eller ens alla viktiga frågor, men jag har åtminstone satt mig in i ämnet och gjort ett aktivt val.




Jag blev faktiskt uppriktigt förvånad. Utanför vallokalen stod mängder av bilar på parkeringen och folk rörde sig både till och från entréerna. Väl inne ringlade sig köerna förvånansvärt långa, både för att komma in i lokalen (!) och att till slut få lämna in sina ifyllda valkuvert. Det var betydligt större rusch den här gången än för valet till Europaparlamentet, åtminstone för mina två besök.

Det är trots allt glädjande att relativt många dök upp i dag och även om det var en majoritet från den äldre delen av befolkningen fanns det även ett antal yngre väljare på plats. Hur det går i valet och hur det i slutändan kommer att påverka mig återstår att se, det har väl marginell betydelse, men nu har jag i varje fall gjort ett aktivt val för att motverka de olika krafter som jag inte önskar ska få inflytande i Svenska kyrkan.

I morgon är det premiär i Elitserien. Äntligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar