torsdag 13 augusti 2009

Pånyttfödda politiska pirater patrullerar

Senaste nytt på det personliga politiska planet är att jag kommer att kandidera till Riksdagen för Folkpartiets räkning, det vill säga åtminstone anmäla mitt intresse inför länets listskapande. Jag är naturligtvis realist och inser att mina möjligheter är begränsade, men jag tror att erfarenheten av det är bra och att jag förhoppningsvis kan bidra till partiets framgångar på något sätt med detta drag. Nu gäller det bara att fila på en bra presentation och en vettig åsiktsdeklaration... ändå är huvudmålet för min del kommunfullmäktige, och det är knappast någon hemlighet.

Piraterna är på krigsstigen och ställer upp i kommunalval runt om i Sverige (SvD), bäva månde de "samhällskritiska" Sverigedemokraterna som nu kommer att förlora ett antal missnöjesröster till dessa frihetsönskande krafter. Det är bara att tacka PP än en gång för positiva insatser på olika områden.

Men, det finns naturligtvis problem med PP:s kandidatur. På riksplanet är taktiken att bli vågmästare och därmed kunna få "oproportionerlig" makt, men på det lokala planet är block och konstellationer många gånger inte alls lika spikade och självklara. Det känns som att det kan bli svårigheter att driva politiken när väl frågorna i sig har utkristalliserats, men i grund och botten betyder nog ändå de enskilda politikerna mest i det här sammanhanget. Rätt, driftiga personer med bra argument kan komma långt!

I dag påbörjade jag annars min "karriär" på Nautilus i Linköping. Nu ska jag komma i bättre form och framför allt stärka ryggen, men utgångspunkten är trots allt helt okej. Enligt dagens utpumpande tester ligger jag mellan "OK" och "Bra" på deras skala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar