onsdag 20 maj 2009

Väldigt viktiga flaggstänger

Ännu en vecka har passerat, hur gick det till? Tiden bara flyger iväg...

I går kväll var jag på kommunfullmäktige i Mjölby och lyssnade på både intressanta och ointressanta ämnen. Till de intressanta delarna räknar jag Linköpings och Norrköpings kommuners gemensamma framtidsplanering när det gäller utveckling inom olika områden. Fokus låg logiskt nog på kollektivtrafiken och utbyggda transportmöjligheter med exempelvis Ostlänken. Det känns som att man är inne på rätt spår...

Till de mindre intressanta diskussionerna räknar jag en oväntat lång debatt om flaggningsdirektiv för kommunens "offentliga flaggstänger", eller vad man nu ska kalla dem. Vissa hävdade att det var en väldigt, väldigt, väääldigt viktig fråga om EU-flaggan, svenska flaggan eller mjölbyflaggan skulle hänga si eller så på den ena eller den andra dagen.

Jag upphör aldrig att förvånas. Väldigt, väldigt viktiga frågor på det kommunala planet är exempelvis skola och omsorg. Inte flaggstänger...

En annan intressant "spontandebatt" rörde det förslag som är på väg från regeringen om en ny utformning av gymnasieskolan. Den rödgröna oppositionen med Socialdemokraterna i spetsen hävdar (som alltid) att de nya idéerna om att spetsa gymnasiet mot olika yrken sorterar bort människor, eftersom de inte får behörighet till högskola/universitet.

Jag förstår verkligen inte, det är i mina ögon precis tvärtom. Dagens system som kräver att alla ska läsa (alltför) mycket teori är det system som bevisligen slår ut 20-25% på grund av att de inte orkar med pluggandet. De står där utan ett komplett slutbetyg och ett antal bortkastade år. Skulle det vara ett mer rättvist system än ett där individens intresse får styra dess framtid?

Förresten publicerades en ny ledare i MVT i fredags och en ny kommer nu på fredag igen. Det känns som en utmärkt takt i dagsläget, jag har möjlighet att fundera igenom både det ena och det andra under ett antal dagar.

Från och med i dag går det också att rösta i europaparlamentsvalet och röstkortet har trillat ner i brevlådan. För min del blir det röstning på valdagen 7 juni, det är för mig lite av en "högtid" att gå och rösta på det sättet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar