onsdag 20 maj 2009

Förlöjligande härskarinnan Sahlin

Jag lyssnade nyss på P4-nyheterna medan jag stod och diskade, de bjöd på ett kort klipp från dagens partiledardebatt i Riksdagen. Jag lyssnade lite halvt på den via SVT:s sändningar medan jag jobbade i dag, men tänkte inte på en väldigt tydlig detalj. Den är knappast revolutionerande på något sätt, men jag noterade ändå att Socialdemokraternas partiledare och statsministerkandidat Mona Sahlin använder sig av billiga och lömska härskartekniker.

Gång på gång upprepade hon Fredrik Reinfeldt fullständiga namn (för- och efternamn) när hon ställde frågor till densamme. Jag tror att det var fyra väldigt korta frågemeningar - och i samtliga använde hon hela namnet. Precis som en arg förälder kan göra när ett olydigt barn ska läxas upp, han/hon använder samtliga förnamn som barnet har.

Ett typiskt fall av förlöjligande härskarteknik. Heja Mona.

Visst, hon är knappast ensam om det, men det gör inte saken bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar