måndag 29 december 2008

Jul, mellandags-icke-shopping och pangande på nyår

Julen "avklarad" för den här gången och det blev i mina ögon en mycket skön julhelg. Inte minst julafton var trevlig och avkopplande med trevligt sällskap och en rimlig mängd julklappar. I "inkorgen" kan vi bland annat räkna upp Guitar Hero till Wii (dags för premiär snart...), ett par kuddar, böcker och tredje säsongen av Lost (halvt genomtittad nu). Tack alla inblandade för en trevlig helg!

Rapporter talar om rekord i julhandeln i år igen, men jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det. Det känns som att vi har nått en nivå av konsumtion i juletid som inte är rimlig att öka något särskilt, snarare är det omfördelningar inom budgeten som är intressantare att studera. Vad ska vi egentligen som samhälle lägga pengar på? Det finns inget givet svar.

Mellandagsrean hamnar lite inom samma ämne, det känns rätt uttjatat vid det här laget. Med tanke på alla reor, specialpriser och erbjudanden som dyker upp året om så finns det inte mycket att "rea" mer. Jag tror att folk har vant sig vid metoderna och genomskådar mycket av taktiken. Jag vågar i varje fall påstå att jag gör det, mitt besök på Elgiganten i går slutade med ett inköp - av tre lågenergilampor för totalt 79 kr. Ungefär lika mycket la jag därefter ut på mat, innan jag åkte och jobbade. Det var min mellandagsshopping, det...

Nyår är nästa högtid som närmar sig, för min och fästmöns del kommer den att tillbringas på "nyårs-spa" i Nässjö. Det var vår julklapp till varandra. Även här hemma kommer det naturligtvis att smälla en del i luften vid och omkring tolvslaget, men jag måste ändå framhålla kommunens enligt mig härliga §19 de lokala ordningsföreskrifterna:

19 § Fyrverkerier och andra pyrotekniska varor
Det är förbjudet att utan tillstånd av polismyndigheten använda pyrotekniska varor på andra tider än påskafton, valborgsmässoafton och nyårsafton samt därpå följande dag till kl 03.00.
Det är alltid förbjudet att använda pyrotekniska varor på begravningsplatser.

Tack för det, säger både invånare och deras husdjur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar