fredag 12 december 2008

Ältande, partisk rapportering, snö och lite annat

I tisdags kväll var jag en sväng på kommunfullmäktige och lyssnade på en interpellationsdebatt, som föga förvånande handlade om Blåklintskolan, även om frågan till synes handlade om någonting annat. Ämnet börjar bli smått tröttsamt vid det här laget - och då kan jag bara föreställa mig hur trötta övriga inblandade är på det efter alla år. Är det inte dags att gå vidare nu?

En sak jag tänkte på var att Göran Westerberg (s) som ställt frågan till min partikollega Gun-Inger Andersson (fp) inledde sitt anförande med att under flera minuter svamla om att han tre gånger tidigare varit nöjd med hanteringen av interpellationer. Jaha, och på vilket sätt är det relevant för sakfrågan? Jag hade kunnat förstå utläggningen om det hade funnits någon som helst koppling till ämnet, men så var inte fallet. Det var enbart tidsödande och jag tror knappast att niondeklassarna från Lagman som satt med mig bland åhörarna var särskilt roade. Det var inget bra intryck de fick av politiken, tyvärr - dolda påhopp, ältande och meningslösa inlägg. Suck. Där kunde jag önska att det var mer "styrt" i debatten, att man håller sig till sakfrågan. Det kan jag redan nu säga att det blir någonting för mig att jobba med framöver...

Corren hade i torsdagstidningen en artikel (hittas här) om debatten, men jag måste säga att den var väldigt vinklad till frågeställarens favör. Inte ett enda inlägg från majoritetens sida, frånsett ett det ursprungliga svaret. Mängder av argument från en sida står helt oemotsagda. Skärpning, Anders Jacobsson - din roll som journalist bör vara opartiskt granskande.

Annars då? Snön har hittat tillbaka till Östergötland och jobb har jag upp över öronen som vanligt, men det är stimulerande och omväxlande! Just i dag fredag har jag en "ledig" dag och har för första gången på länge tagit en sovmorgon, men har ändå jobbat några timmar. Dags för lite mat ochsedan bär det av ut i snön med vovvarna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar