tisdag 24 november 2009

Bondebygd beredde bra bredbandsmöte

I går kväll var jag i Nykyrka, ett litet samhälle strax norr om Motala. Anledningen var kort och gott ett bredbandsmöte anordnat av bland andra Lantbrukarnas riksförbund och Svenska stadsnätsföreningen. Ämnet var naturligtvis bredband på landsbygden och hur man kan åstadkomma det utifrån byalagsmodellen. Som hand i handske för Projekt Degdala, alltså.

På plats fanns även representanter från MWNet (som har hand om stadsnätet i Mjölby) och från Länsstyrelsen (som handlägger stödpengar), bra personer som jag tidigare haft förmånen att ha kontakt med. Lite nytt kom faktiskt fram gällande framtida finansiering, i övrigt var det mest för mig välkända fakta - dock samlat på ett bra sätt så att "vanligt folk" utan djup teknisk kompetens ska förstå. Broschyren jag fick med mig hem är ett bra underlag för att fortsätta bearbeta folket här i bygden med. Nästa torsdag är för övrigt också en viktig dag för Degdala, eftersom det då är dags för ett möte med flera olika inblandade parter.

I övrigt är det som vanligt jobb som gäller, men jag har också hunnit göra ett besök på NetOnNets nya lagershop i Linköping och shoppa (!) lite. Eltandborstar, rakapparat, A4-papper och kanske framför allt en bluray-spelare fick bli en tidig julklapp till hushållet. Vi har planerat inköpet ganska länge nu och Pirates of the Caribbean gör sig verkligen i 46" full-HD!

På den politiska fronten pågår nu också provval till Folkpartiets kommunlista. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska våga tro och hoppas på, med tanke på att jag är så gott som okänd för de flesta "vanliga" medlemmarna i lokalavdelningen, än så länge. Men, naturligtvis hoppas jag på en så hög plats som möjligt, jag vill vara med och göra skillnad. Ett ytterligare steg på vägen är ett flygblad som vi inom kort kommer att trycka upp och dela ut, bara slutkorr återstår...

Om ett par timmar är det dags för ett besök hos tandhygienisten igen (tandsten, bah) och efter nyår blir det en lagning av ett litet hål. Jag hörde nu i morse på nyheterna att stora delar av tandvårdsbidraget inte utnyttjas (konstigt nog), men jag har nu gjort det även för 2009 - det drogs smidigt och bra av automatiskt på räkningen utan att jag ens tänkte på det förrän efteråt. Här har det bevisligen hittats ett smidigt system för bidraget, bravo!

Nu är det dags att packa upp nya rakapparaten. Cheers!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar