onsdag 25 februari 2009

IPRED-debatten pågår...

Jag har under förmiddagen suttit med laptopen i knät och jobbat samtidigt som TV:n stått på med IPRED-debatten i Riksdagen. Det låter ungefär som vanligt i mina öron - de skeptiska tar upp konkreta funderingar och pekar på problem som finns både i teorin och i praktiken, medan de som står bakom direktivet möter detta med luddiga formuleringar.

Rättssäkerheten är det största problemet och det låter som att "det fixar domstolarna" är det generella argumentet. Jaha ja... om jag ska vara snäll kan jag kalla det naivt. Dumdristigt och godtroget om jag ska vara mindre snäll.

Karin Pilsäter (FP) fortsätter också att förvåna. Vi fick höra den sedvanliga visan, men nu också tillspetsad med något i stil med att "jag tror inte att folk vill hör reklam då och då när de lyssnar på musik" och drog några ytterligare liknande paralleller - om jag nu inte missförstod det hela. "Men hallå"!? Låter begreppen "kommersiell radio" eller varför inte "Spotify" bekant? Jösses. Jag har tidigare tyckt bra om henne och hon är fortfarande kompetent och en stark personlighet, men i den här frågan missar hon målet rejält.

Andra frågor finns också - hur hanteras öppna nätverk? Och nej, det handlar inte om intrång eller otillåten användning, utan fullt legitim bandbreddsdelning. Fonero är ett initiativ bland många, exempelvis delar restaurangkedjan mAx fritt ut trådlöst nätverk precis som även Skellefteå kommun gjorde när jag var där på besök... svaren uteblir, ingen kan lämna besked. Kanske ska dessa generösa initativ förbjudas?

Eva-Lena Jansson (S) tjatade för övrigt till förbannelse om sin upphovsrättskommission så fort hon fick chansen till en replik. Det finns en gräns för hur enträgen man bör vara. Jan Andersson (C) noterade samma sak och räknade till sju inlägg i sitt eget svar...

Nu börjar lunchen närma sig slutet. På återhörande.

1 kommentar: