tisdag 18 november 2008

Mitt första kommunfullmäktige...

...eller vad man nu ska kalla det. Hur som helst var jag på besök i stadshuset i Mjölby under några timmar i eftermiddags och satt med min bärbara dator i knät och jobbade samtidigt. Teknikens under.

Jag hade uppenbarligen valt ett bra tillfälle, eftersom det betecknades som årets viktigaste - budgeten skulle ju klubbas.

Det som slog mig mest var nog egentligen två saker:

- Enigheten. Det var inte särskilt mycket som skiljde de olika blocken (majoriteten vs oppositionen) åt i de två budgetförslag som fanns. Den enda stora punkten som debatterades friskt var Blåklintsskolans utbyggnad, som ältats fram och tillbaka under ett antal år vid det här laget. I övrigt var det lite dribblande med mindre utgiftsposter som togs upp, i sammanhanget (1,1 miljarder att fördela) mycket små punkter, även om de naturligtvis är ack så viktiga för dem de berör.

- Åldersfördelningen. Det var inte många yngre i församlingen, kan det sägas. Det behövs uppenbarligen föryngring, även om det fanns några "ljusglimtar" ur den aspekten också. När jag hälsade på fp:s gruppledare Carina Johansson och en annan medlem i fp-gruppen efteråt påpekade de själva just mitt inflytande på gruppens åldersfördelning - jag är uppenbarligen inte ensam om att fundera över det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar