onsdag 7 december 2011

Jasså du, statsministerkandidat Juholt...

...du är visst en liten orealist och dagdrömmare? Eller, hur ska man tolka dagens utspel (DI.se) kring att alla (!) mobiloperatörer måste täcka in hela (!) Sverige? Kanske var det bara ogenomtänkt, som den känslomänniska han är?

Mitt favoritcitat är ändå detta...

Det kan inte vara så att man har rätt att välja bort medborgare för att det är för dyrt.

Åh fan. Kan det inte? Perfekt, då vill jag i Socialdemokraternas Sverige (eller åtminstone Juholts, det är inte nödvändigtvis synonymt) ha både en pendeltågsstation, ett akutsjukhus, en biogasmack och en schysst närbutik sisådär 500 meter hemifrån. Det är ju tydligen ingen rätt att välja bort mig (medborgare) för att det är för dyrt (för att jag bor på landet)!

Hur tänker människan? Säga vad man vill om felaktiga ersättningar för "övernattningslägenheter" (där folk bor dygnet runt, permanent...) och slarv med hyrbilsersättning - Håkan Juholt bevisar gång på gång att han inte är en vettig ledare för Sverige.

Eller, gäller bara uttalandet mobiltelefoni? Varför just detta? Varför inte fast telefoni? Bredband? Kommunalt vatten och avlopp? Åter igen, hur tänker människan, och hur tänker de som fortfarande står bakom honom i rollen som partiledare?

Jag såg Håkan Juholts framträdande i Skavlan häromveckan och upptäckte att vi faktiskt hade en sak gemensam. Vi tar tävlingar på stort allvar och "lägger" oss inte. Det hymlade han verkligen inte om, och det hedrar honom. Trist för honom att det verkar vara vår mer eller mindre enda gemensamma ståndpunkt som lyfts fram.

Hur tänker människan? Det här kommer han ju garanterat att få höra så länge han lever i det politiska rummet.

Lite privat...
Annars då? Tja, på det privata planet rullar det på och min roll som pappa känns förvånansvärt naturlig, samtidigt som det känns helt fantastiskt! Tibbe är snart två månader gammal och växer som han ska, både fysiskt och psykiskt. Att uppleva sitt barns leende är, så vitt jag vet i dag, oslagbart.

I den lokala politiken har jag lämnat in en motion till kommunfullmäktige om att digitalisera utskicken, som i dag går per post. Jag följer nu också upp det med en motion om att börja använda läsplattor, först i kommunstyrelsen och därefter i andra delar av verksamheterna.

Vansinnigt sparande på skolan
Kampen för skolan fortsätter också, jag vill inte gå in i detalj på det men det är saker på g från Folkpartiet i den frågan - sista ordet är garanterat inte sagt! Det går inte att spara mer på skolan och ta bort tolv lärare, som den styrande rödgröna röran i Förskole- och skolnämnden vill. Det är fullständigt vansinne.

I går hade vi också ett nämndsammanträde i Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden, som tyvärr också går med förlust. De stora anledningarna är två:

1. GY11, den nya gymnasieskolan som går parallellt med det gamla systemet under två års tid. Vår kära finansminister Anders Borg gör mycket rätt, men här är han helt fel ute eftersom resurserna från staten minskar i samband med detta. Hur tusan kan det bli billigare med två parallella system? Nog för att det kommer att bli bättre på sikt, men inte på direkten. Var är du, Jan Björklund? Varför säger du ingenting?

2. En till en-projektet. Vi i Folkpartiet är varma anhängare av vettig användning av den nya tekniken i skolan. Mjölby kommuns implementation är dock katastrofal. Inte nog med att den verkar vara feltänkt, den är dessutom underfinansierad från politiskt håll. Bot och bättring krävs, gärna nyss. Jag tar alla chanser jag får att påverka i frågan.

Med anledning av detta, och minskat elevunderlag, måste det sparas en hel del framöver inom nämndens verksamhet (främst Mjölby gymnasium). Det är mycket trist och kommer att få direkta effekter både för individer, familjer och helheten. Det är beklagligt, men det finns inte mycket att välja på.

Nåväl, det var allt för nu - dags att umgås lite mer med min son!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar