lördag 7 januari 2012

Nytt år, nya förväntningar

Hua, vad tiden flyger fram. Jul och nyår är avklarade sedan förra inlägget - även om just nyår är en "högtid" som jag anser vara oerhört överskattad. Det där med att supa på juldagen har jag heller aldrig förstått, och ännu mindre nu som småbarnsförälder.

Min kära hustru sa vid förra årsskiftet att det skulle bli svårt att toppa 2010, vårt bröllopsår. Det blev inte så svårt, med tanke på att 2011 förde med sig Tibbe. Vad väntar nu 2012? Den som lever får se - jag har inte direkt några förväntningar, bara förhoppningar om välmående och ett härligt liv för oss alla!

Det är hur som helst läge för en liten lägesuppdatering kring det politiska livet, som har legat i dvala för de flesta under de senaste veckorna. Dock finns det några intressanta noteringar.

Sammanslagning av nämnder
Framför allt kanske det gäller sammanslagningen av Förskole- och skolnämnden & Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden till en gemensam nämnd. Vi har nu fått ett förslag att gå igenom och svara på, jag har inte hunnit titta så mycket på det som jag önskat men det ligger på att göra-listan.

Sammanslagningen borde redan vara gjord enligt den ursprungliga tidsplanen, men lär tyvärr dröja. Hur det påverkar min egen plats som ledamot i U & A är inte alls klart, men kvittar ärligt talat i sammanhanget. Huvudsaken är att kommunen mår bättre av det, och inte minst tjänstemännen!

Uppmärksammade motioner
Mina två motioner om digitalisering av utskick till fullmäktige och användande av läsplattor i kommunstyrelsen fick uppmärksamhet i pappers-Corren strax före nyår. Välkommet och glädjande att det får synas, även om det var just i pappersform...

Viktigt diskussionsdatum
Ett lokalt viktigt datum är lördag 4 februari, då vi i Folkpartiet i Mjölby ska ha en diskussionsdag och alla medlemmar är varmt välkomna. Valet närmar sig faktiskt, och det finns en del saker kvar att göra innan vi kan återta styret i Mjölby kommun. Först och främst ska vi fixa en taktik - och därefter nå ut med våra budskap. Det är ju trots allt sakfrågorna allting handlar om, eller åtminstone borde handla om.

I dag har jag annars fått en del jobb avklarat, medan hustrun, sonen och svärmodern är på äventyr i Linköping. Ute snöar det, och det är dags för mig att ge mig ut för att göra lite annan form av nytta... väl mött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar