fredag 20 december 2013

Sjua och tvåa, tripp till Bryssel och julklapp med Per-Olof Ahl

Dåligt samvete, det är precis det jag känner över att inte ha haft tid eller energi till inlägg i bloggen på sistone. Det har helt enkelt hänt för mycket både i privatlivet, jobbet och politiken för att hinna med – men nu är det dags för ett litet axplock!

Sjua på riksdagslistan
Som läsaren av bloggen vet kandiderar jag i riksdagsvalet 2014. Östergötlands FP-lista är nu fastställd och utifrån resultatet i provvalet, geografi, ålder, kön och diverse andra faktorer har jag fått förtroendet att stå på sjunde plats (förra valet stod jag på nionde).

Jag tackar givetvis mina lokala vänner i partiet för det förtroendet! Även om jag framöver vill ha möjligheten att stå betydligt högre upp är det med glädje jag stöttar förstanamnet Mathias Sundin i jakten på en ordinarie riksdagsplats - eller rättare sagt minst två till länet. Det finns gott om bra namn på listan som skulle förtjäna chansen.

Tvåa på kommunlistan
Listan till Mjölby kommuns fullmäktige fastställs slutgiltigt först på årsmötet i februari, men utslaget från provvalet och arbetet därefter har varit tydligt. Allt pekar på att jag kommer att få förtroendet på andraplatsen, efter vår suveräna förebild Carina Johansson. Det gör mig mycket glad och stolt på många sätt, stort tack för det! Jag tänker definitivt inte göra er besvikna.

Lärorik resa till Bryssel
Via ett stipendium från svenska delen av Europaparlamentet har jag fått förmånen att under två dygn besöka Bryssel och Europaparlamentet. Där blev det bland annat lite av "speed dating" med mer än hälften av våra 20 svenska ledamöter, samtal med Sveriges Radios korrespondent Jens Möller och utbyte med andra massmediala personer från de nordiska och baltiska länderna.

Resan var mycket väl genomförd och lärorik på många sätt för min egen del. Jag har fått med mig kunskap och tankar som förhoppningsvis kommer att göra nytta på många sätt framöver.

Äntligen en hyllning av Per-Olof Ahl
Den trogne eller sporadiske bloggläsaren vet också att jag tidigare har lämnat in både motion (bifallen) och en uppföljande enkel fråga (positivt besvarad) gällande att hylla entreprenören och mjölbysonen Per-Olof Ahl, grundare av KappAhl.

Nu har äntligen kommunen kommit med ett konkret besked om vad som kommer att göras – nämligen att en plats namnges till "Pelles" minne!

Mjölby kommun hedrar Per-Olof Ahl med egen plats i Lillåparken!Nästa sommar invigs en ny park i Mjölby. Parken ligger mellan minigolfbanan och södra Strandvägen och ska kallas Lillåparken. I parken kommer en plats att uppkallas efter mjölbysonen Per-Olof Ahl som grundade Kappahl.

Läs mer på Mjölby kommuns hemsida. Jag var ärligt talad lite orolig för att det skulle rinna ut i sanden, och även om det känns lite underligt att fira jubileet under "fel" år är jag glad över resultatet!

Jul jul, strålande jul...
...är nu varmt välkommen, eftersom jag officiellt precis har klivit in i en lång så-gott-som-ledig period fram till och med trettondagen. Tjoho, god jul på er alla där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar