söndag 26 augusti 2012

Kyligt debattinlägg som väcker heta känslor?

Ibland är det roligt att röra om i grytan, ibland är det nödvändigt. Har man tur kan dessa två tillfällen sammanfalla. Just nu är jag på gång att röra om i den aktuella grytan, av båda anledningarna.

Debattartikeln nedan fick jag under den nu gångna veckan publicerad i Östgötatidningen, mycket passande inför tisdagens kommande kommunfullmäktigedebatt om investeringsbudgeten för de kommande åren. Inför det aktuella sammanträdet har jag dessutom, tillsammans med vänner i Alliansen, lämnat in en motion - den dyker upp här senare.

Innan tisdagens kvällsmöte hinner jag och mina politikerkollegor även med en tvådagars vistelse i Yxnerum, där den nya Utbildningsnämnden i Mjölby kommun får en välbehövlig "kickstart". Vi har många tuffa frågor att ta tag i, inte minst besparingar, och behöver lära känna verksamheten närmare.

Nåväl, over and out för den här gången.

Prioritera en ny isyta i Mjölby 

När jag år 2008 flyttade till Mjölby kommun började jag omgående engagera mig i Mjölby Hockey. Fyra år senare har jag varit med om att få lära känna både de härliga människorna i föreningen och den drivkraft som finns kring idrotten i vår kommun.

Ishockeyn betyder väldigt mycket för alla härliga ungdomar och föräldrar i MHC, länets näst största ishockeyförening. Jag vet hur mycket nytta idrotten gör för samhället och för individen. Jag vet också att behovet av istider i Mjölby, och därmed en ny isyta, är skriande. Inte minst beror det på att även tjejer och kvinnor ska få chansen att spela ishockey.

Men jag är inte bara hockeyälskare, jag är även politiker. Tyvärr får jag säga i sammanhanget, eftersom det leder till konflikter inom mig själv. Efter valet 2010 fick jag som fritidspolitiker nämligen förtroendet att vara ledamot i kommunfullmäktige i Mjölby. Det är ett spännande och stimulerande uppdrag, men det kan också vara väldigt smärtsamt.

Politik handlar till stor del om vilja, men kanske framför allt om prioriteringar. Det smärtar mig därför mycket att jag i samband med det pågående budgetarbetet kan bli tvungen att säga ”nej” till en ny isyta i Mjölby, trots att mitt hjärta högljutt skriker ”ja, ja, ja”.

Anledningen är ekonomi. Utifrån de krisår som ligger framför oss, och då överdriver jag inte, måste vi prioritera hårt. Jag måste i egenskap av förtroendevald välja skola och vård före fritidsaktiviteter. Framför allt skolan har mycket tuffa utmaningar framför sig och just skolan är någonting som jag och mina kollegor i Folkpartiet och Alliansen samt SPI engagerar oss väldigt mycket i.

Pengarna räcker utifrån den övriga budgeten inte till en ny isyta, men trots det ser jag en möjlig lösning. Det skulle gå att bygga en ny isyta i stället för att bygga en ny idrottshall i Skänninge, att bygga båda är inte ekonomiskt försvarbart. Behovet av idrottshallen råder det högst delade meningar om, och även om den är en het potatis som har värmts upp under flera decennier måste någon våga ta tag i den.

Jag är fullt medveten om att en del av er mer eller mindre bokstavligt kommer att gå i taket när ni läser detta. Men, jag vet också att det är en hel del av er som kommer att nicka instämmande när ni läser mina ord och tänka till lite extra.

Jag vill ha en ny isyta i Mjölby och ser en möjlighet till att förverkliga det. Frågan är om andra vågar stå bakom min kontroversiella idé.

Tobias Josefsson
Folkpartiet Liberalerna i Mjölby

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar