onsdag 20 juni 2012

Ut med det gamla, in med det nygamla

I går var det dags för det (för mig) historiska sista sammanträdet i Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden i Mjölby kommun. Den går nu nämligen i graven och fördelas på två delar:

- Arbetsmarknadsuppgifterna övergår till kommunstyrelsen. Jag hoppas verkligen att frågorna där får den uppmärksamhet de förtjänar, det är viktiga frågor på flera sätt.

- Utbildningsfrågorna tas med in i den nya Utbildningsnämnden, som är en hopslagning tillsammans med Förskole- och skolnämnden. Det har tidigare i historien prövats att ha dessa delar samlade, därav det nygamla i rubriken. De flesta kommuner i närområdet har det för övrigt på detta sätt, undantaget är mig veteligen Norrköping.

Personligen "tappar" jag min plats som ordinarie ledamot, och andra partier minskar också sina platser på olika sätt i och med att det totala antalet ledamöter minskar. Trots det kan jag glädjas åt en ersättarplats, vilket innebär att jag har förmånen att även i fortsättningen få vara delaktig. Det är, positivt nog, väldigt sällan som voteringar inträffar i de här sammanhangen. Åtminstone i den nu avslutade nämnden jag suttit i har klimatet varit väldigt bra mellan alla inblandade och med tanke på att många fortsätter även i den nya nämnden.

Tilläggas kan att Gun-Inger Andersson (FP) blir andre vice ordförande i den nya nämnden, precis som hon tidigare under denna mandatperiod har varit i Förskole- och skolnämnden. Grattis till både Gun-Inger och nämnden, säger jag!

I övrigt är det snart midsommarhelg, med lite extra ledighet (nåja, det blir nog fullt upp på många sätt ändå) och sommarkänsla.

På återseende, bloggen. Trevlig sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar