söndag 10 april 2011

Summerande skäggig sammanfattning

En ledig dag, den första på ett bra tag känns det som. Eller nja, nästan ledig i varje fall, en del av förmiddagen gick åt till att skriva ett reportage från gårdagens besök på Öppet hus på Gärstadverket utanför Linköping. Sannerligen ett imponerande bygge, nästa öppna hus är 29 oktober och ett besök rekommenderas.

Det här blogginlägget skrivs lite pö om pö mellan diverse småsysslor som att fixa matlådor till den kommande veckan, flytta på prylar av varierande tyngd och fixa söklekar åt hundar utomhus (kassler uppskattas).

Vad har då hänt sedan det senaste inlägget, sådant som är värt att nämna? Tja, inom politiken har vi haft ett lokalt styrelsemöte i Folkpartiet och det är både nämnd- och fullmäktigesammanträden i antågande. Framför allt till det sistnämnda är det lite att läsa till, medan det i nämnden är mer att fundera på i större drag.

Dessutom var jag i slutet av mars på det som kallas Kommunal Skolriksdag, en två dagar lång tillställning där tjänstemän, skolmänniskor och politiker samlas i en salig blandning. Det gav upphov till många diskussioner och tankar som togs med i bagaget hem till Östergötland. Det kan handla om allt från hur organisationen är uppbyggd och hur vi som har det politiska ansvaret sätter våra förväntningar, till om omhändertagna barn får den utbildning de har rätt till och hur skolsystemet eventuellt ser till individen.

Jag kan generellt förstå skepsis mot sammankomster av det här slaget, jag har själv varit skeptisk tidigare. Men, jag har blivit förvånad i takt med att jag upplever att de ger effekt. Det är faktiskt värt tiden och pengarna, i mitt tycke. Det har redan gjort mig till en mer vetgirig och ifrågasättande politiker, vilket är bra.

Mer politik infann sig i Finspång den 2 april, då Mathias Sundin valdes till ny ordförande i Folkpartiet i länet - grattis till det! Hans alltid läsvärda blogg återfinns här. Själv fanns jag samma dag hemhemma i Norrtälje för att fira min vitale och högst hjälpsamme fars 70-årsdag.

Riksplanet bjuder på en hel del händelser i dessa dagar, både undersökningar som visar att C och KD hamnar under riksdagsspärren på fyra procent, högst välkomna pengar till järnvägen även om det måste till mer, och översyn av olika skatter. Det är intressant, men min kraft ligger för tillfället på det lokala planet.

På jobbet (det vill säga Sports Editing Sweden) har vi nu flyttat kontoret till Repslagaregatan i Linköping, några kvarter från det gamla tillhållet. Marginell förändring kan det tyckas, men jisses vad underskattat dagsljus är. Numera har källarlokalen förbytts i en ljus och fräsch ovanjordlokal, med bra möjligheter på många olika sätt.

Min kollega Franks liv har också förändrats, då han nyligen blev pappa till lille Mario. Häftigt, ett stort grattis igen om du läser det här! Fler förändringar är också gång på den fronten, mer om det vid senare tillfälle.

Den kommande veckan räknar jag med en hel del resande i jobbet. Onsdag bjuder på möte i Stockholm, torsdag SM-final i Karlstad, söndag (troligtvis) SM-final i Skellefteå. Det är otroligt stimulerande och roligt att få vara med om allt detta, men en förutsättning är en bra arbetsgivare och en förstående och stöttande familj. Jag har tack och lov tillgång till båda.

Relaterat till slutspelet är också mitt allt mer frodiga helskägg, som givetvis är slutspelsskägg. Jag hade egentligen inte riktigt planerat det, men min kära fru pushade mig till det. Inte mig emot, men det börjar klia lite då och då. Det är på sitt sätt tur att finalen är klar hyfsat snart, även om det kommer att bli lite tomt därefter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar